Lulli, Floransa, Büyük Toskana Dukalığı’nda, değirmenci olan
bir ailede dünyaya geldi. (28 Kasım 1632) Floransa’daki gençliği müddetinde, umumi öğrenim
yahut musiki talimi hususu belirsiz kalmıştır, ancak yetişkinliğindeki el
yazısı gösteriyor ki bir tüy kalemi kolaylıkla kullanabilmiştir. Söylediğine
göre, bir Fransiskan keşiş, ona ilk musiki derslerini verdi ve gitar çalmayı
öğretti. Ayrıca keman çalmayı da öğrendi.
![]() |
La Grande Mademoiselle |
Fronde namıyla
bilinen ayaklanmanın ardından, Matmazel’in 1652’de taşraya sürülmesiyle, Lully
“ayrılmayı rica etti… Çünkü kırsalda yaşamak istemiyordu.” Prenses ricasını
kabul etti.
1653 Şubat’ında, Lully, genç XIV. Louis’nin nazarını cezp etti,
birlikte Ballet royal de la nuit’de
dans ettiler. 16 Mart 1653’le beraber, Lully, enstrümantal müzik namına
kraliyet bestekârı yapıldı. Saltanat balesi, sözlü ve sözsüz müzikleri, onu
tedricen vazgeçilmez kıldı. 1660 ve 1662’de, Cavalli's Xerse ve Ercole
amante’ın saltanat gösterimine iştirak etti. 1661’de XIV. Louis idarenin
dizginlerini eline aldığında, Lully’yi kraliyet müzik yöneticisi ve kraliyet
ailesi müzik üstadı olarak tayin etti. Aralık 1661’de, Floransalı’nın
vatandaşlık ruhsatı onaylandı. Böylece, 1662’de ünlü şarkıcı ve bestekâr Michel
Lambert’ın kızıyla evlendiğinde, Giovanni Battista Lulli, kendisinin Jean
Baptiste Lully, escuyer (Bey), Laurent
de Lully, gentilhomme Florentin’in
oğlu (Floransa Beyefendisi) olduğunu beyan etti. İkinci ifade doğru değildi.
![]() |
XIV. Louis |
1661’den sonra, yazdığı trio ve danslar aynı dönemde
yayımlandı. 1653’ün başında, XIV. Louis onu, Petits Violons olarak da bilinen, şahsi keman orkestrasının
yönetimine getirdi. Ki bu durum, XIV. Louis’in, Yirmi Dört Keman yahut Grands Violons’e karşın, Lully’nin, yavaşça çoksesli ve geçen on yılların
taksimatlarını terk eden yeniliklerine açık olduğunun kanıtıdır. 1661’de surintendant de la musique de la chambre du
roi olduğunda, Grands Violons de kontrolü altına geçti. Petits Violons daha çok saltanat balesi için
kullandı.
1661 yılında oyun yazarı Moliere’le olan işbirliği, Nicolas
Fouquet için, şaşalı Vaux-le-Vicomte şatosunda, Lully ve Pierre Beauchamp’ın
müzik ve dansları üzerinde çalıştığı, Les Fâcheux’nun ilk gösteriminde başladı.
Daha çok teatral işbirliği bunu takip etti, bazıları kraliyet sarayındaki şölenler
için tasarlanmış ve diğerleri doğaçlama müzik “intermèdes” şeklinde, sarayda resmi oyunlar için icra edildi.
![]() |
1670'ler, Orta Yaşları |
1672’de Lully, Moliere’den kopmuş, Marc-Antoine Charpentier’a
dönmüştür. Pierre Perrin'in opera yetkisini zamanla kazanarak, Académie Royale
de Musique’in yöneticisi olmuştur, yani Palais-Royal’de icra edilen kraliyet
operası. 1673 ve 1687 arasında, neredeyse her yıl yeni bir opera üretmiş ve bu
yeni tarz üzerindeki tekelini ateşli bir şekilde korumuştur.
Kraliçe Marie-Thérèse’in 1683’teki ölümünden ve kralın Mme de
Maintenon’la gizli evliliğinden sonra, sarayda sadakat öne çıktı. Kralın
operaya olan hevesi dağıldı; Lully’nin çapkın yaşamı ve homoseksüelliğiyle
karşı karşıya geldi. 1686’da hoşnutsuzluğunu göstermek için, Lully’yi, Versay’da Armide’yi
icra etmeye davet etmedi.
Lully, XIV. Louis’in ameliyattan kurtulmasını kutlamak
amacıyla, Te Deum’u icra ettiği
esnada, uzun batonun ayağına isabet etmesiyle kangrenden ölmüştür. ( 22 Mart 1687) Notre-Dame-des-Victoires
kilisesine gömülmüştür. Ki bugün kabrindeki mermer büstü hala görülebilir. Çocuklarının
üçü de, (Louis Lully, oğul Jean Baptiste Lully ve Jean Louis Lully) Kral Müziği’nin
başarılı surintendants olarak müziği meslek edinmişlerdir.

“Fransız müzisyenlerin prensi…Bu güzel ve muhteşem Fransız
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder